Fortaleza-4 - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Fonnie en Peter Cuijpers - WaarBenJij.nu Fortaleza-4 - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Fonnie en Peter Cuijpers - WaarBenJij.nu

Fortaleza-4

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Fonnie en Peter

09 December 2008 | Brazilië, Fortaleza

dinsdag 09:30. Leuk te lezen Nadieh dat jullie het zo leuk hebben gehad.Hier loopt het ook langzaam op zijn einde. Gisteren hebben we kado´s en een maaltijd gemaakt voor de ouders van Luciana. We konden niet alle kruiden en ingredienten krijgen dus werdt het jawel hollandse tomatensoep met balletjes, macaronie met ham em kaas en spagetie en natuurlijk heeerlijk helder Heineken. Ze bleven opschepppen, vonden het echt lekker. Mara we nemen 2 grote koffers extra mee terug dus zorg voor een grote auto vrijdag :-). Wat ons het meest verbaasde is toch wel de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de mensen hier maar ook de chaos die daarom heem draait. Afspraken zijn er om niet na te komen, we zetten handtekeningen in de lucht als we de rekening willen, we vergelijken prijzen met elkaar op de markten alvorens we kopen , het grootste verschil wat we meemaakten was 750 rs voor hetzelfde kleedje.shoppen in zeg maar appie is feest je kunt alles opentrekken en opeten alvorens je bij de kassa bent,de verpakking is voldoende. het duurste vlees was 20 rs, de vis is nog goedkoper. we eten voor lunch een grote schaal sushies, fruit en verse mango, ik trek mijn creditkaart 7 euro totaal, kan ik wel met cash afdoen. kleding kopen een persoonlijke aangelegenheid wordt voor de verkoper, alles wordt voor je gedaan om het naar je zin te maken zonder slijmerig over te komen. politie dag en nacht over ons waakt. je als voetganger geen enkel recht heb in het verkeer, ook niet op de zebra, je hebt alleen maar plichten enwel heel hard rennen bij oversteken, dat de taxichauffeur die iedere dag voor ons hotel staat vriendelijk blijft vragen of we echt niet met hem mee willen , ajs je iets geregeld wil hebben in het hotel altijd naar de manager moet vragen anders gebeurd er niets, er de gehele nacht door poetsploegen de stad wordt schoongeveegd, er veel bedelaars zijn (kinderen vooral) die om eten of geld vragen, er niet betaald hoeft te worden om te parkeren op straat maar dat voor elke vrij parkeerplaats mannetjes staan met een lapje stof, ze zwaaien de hele dag om de autos er op te attenderen dat ze een plek voor je hebben, je hoeft hier niet voor te betalen maar het is voor je auto beter dat je het wel doet, je vaste prijs afspraken maakt als je een taxi neemt die vervolgens toch weer worden aangepast , ze begrijpen je ineens niet meer, er verkeersregels zijn om niet nateleven , drinken in combinatie met rijden, rijden zonder helm , fietsen zonder licht en op de stoep of tegengesteld aan het verkeer, geen gordels dragen en het recht van diegene die het langst het gas er op durft te houden, de vissers die om 04:00 nachts uitvaren om te vissen en die vervolgens met veel geschreew verhandelen aan het strand, de foute mannen die we overal zien lopen, de zogenaamde vader dochter combinatie, sommige vaders hebben wel heel veel dochters, als je ziet zitten elkaar helemaal niets te vertellen hebben, er heel veel bier wordt gedronken uit die geserveerd worden in flessenkoelers, nu weet waarom er zoveel douches in ierder huis zitten, je moet je meerdere malen douchen en omkleden per dag zo heet is het hier (lees zweten), dat de wc douche veel fijner is als dat geklungel met wc-papier, heelveel mensen ons net iets langer aankijken dan noodzakelijk is en vervolgens altijd naar onze schoenen kijken, we hebben slippers aan zonder kousen, we worden geaccepteerd, we van achteren zijn aangereden door een politieagent (in vrije tijd) die zijn auto niet verzekerd heeft en het onderhans wordt afgehandeld, er heel veel mensen onverzekerd rondrijden en je dus mijn inziens nooit een huurauto moet nemen, ik hier niet kan rijden in deze verkeerschaos, en dat sommige vrouwen hier heel mooi zijn, maar die heb je ook in nederland het verschil voor mij is alleen dat ze er hiervoor durven uit te komen zonder daar op aan gekeken te worden, ze zijn heel kleurrijk en modebewust gekleed en stralen een bepaalde trots uit , bijna statig zonder arrogant te zijn, meestal op hoge hakken en uitdagend gekleed, bedenk daarbij de donkere huidskeur en je krijgt een plaatje. maar zo zijn de meesten niet, en zo kan ik volgens mij nog een uur door gaan er is zoveel te zien die de moeite waard zijn om te weten, we hebben eraan geroken. We gaan dadelijk nog even shoppen met Raiza en haar moeder en hebben bij hun thuis de lunch, verder zien we wel .... tot morgen gr Peter en Fonnie

• 09 December 2008 - 17:39

Kees Beukema:

Hoi Fonito en Pedro

Als ik zo jullie verhalen lees en de foto's bekijk heeft alles een bijsmaak.Aan de ene kant is alles prachtig maar aan de andere kant weet ik niet of ik me daar veilig zou voelen als ik alleen over straat moest lopen.
    Jullie verhalen zijn geweldig leuk om te lezen,en de foto's en video's zijn erg mooi.
    Ook jullie Parijs-Dakar ervaring was geweldig (hebben jullie de auto er nog uit gekregen?). Rens vraagd of de cocktail's daar ook extra lekker smaken of drinken jullie alleen bier?.Als jullie terug komen zou ik wel wat dikkere kleding aan doen , want hier heeft het weer eens gesneeuwd.
    In ieder geval blijf schrijven want wij vinden het erg leuk om up to date te blijven van jullie belevenissen.
    Ik moet ophouden anders wordt mijn macaronie koud (onze cocktail is gewoon melk).
    Groetjes en tot de volgende keer. Je broertje.