Onderweg naar Manaus - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Fonnie en Peter Cuijpers - WaarBenJij.nu Onderweg naar Manaus - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Fonnie en Peter Cuijpers - WaarBenJij.nu

Onderweg naar Manaus

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Fonnie en Peter

27 November 2008 | Brazilië, Brasília

donderdag 14:45, We zitten op het vliegveld van Brasilia, ik in het internet cafe, Fonita shoppen natuurlijk. Ze heeft de tijd tot 19:30 dan kunnen we aan boord, gaat dus geld kosten.We zijn zo stom geweest om de USB sticks in de bagage te laten, nu kunnen we dus nog geen foto´s en video´s opladen stom van ons. Gisteren in Campo Grande viel internet telkens weg door het slechte weer en slechte verbindingen, jammer dan wordt het dus Manaus om jullie van plaatjes te voorzien. We zijn nog gaan shoppen in Campo Grande gisteravond, het is een heel active stad mag je wel zeggen, we zijn gaan eten bij Mac Donalds omdat het eten de laatste tijd tegen valt, Ik moet even checken of dit bericht wel geplaatst wordt omdat men mij weer heeft uitgelogd, je moet hier op voorhand betalen., dus het bericht komt in meerdere stappen. Het werkt bericht is geplaatst. De hostel waarin we verbleven is een bron van informatie.Er zijn vooral jongeren aanwezig die wereldreizen maken en waarmee je heel snel contact legt. Het gemak waarmee je hier reizen en excurcies kunt boeken is geweldig.In tegenstelling tot de hotels waar we geweest zijn spreekt men hier engels, op de vliegvelden en busstations gaat het allemaal niet of zeer moeizaam.
We zijn nu halverwege en hebben het gevoel heel veel gezien en meegemaakt te hebben, we hebben niet alles verteld omdat we daar gewoon niet aan toekomen. Ik weet ook niet meer precies wat ik verteld heb dus kan zijn dat ik in herhaling val. Wat hebben we nog niet verteld : In Sao-Paulo staan op de grote bruggen en aan de ingang van de tunnels allemaal politieposten, in het verleden is het gebeurd dat tunnels en bruggen door benden werden ingesloten en iedereen werdt beroofd. Dat het ons opvalt dat iedereen die we aanspreken zeer behulpzaam en vriendelijk, ook in de winkels is men zeer gastvrij. We hebben absoluut niet het gevoel dat men extra geld vraagt voor geboden diensten, alles wordt mooi voor ons opgeschreven als we niet weten hoeveel we moeten betalen. Het pingelen komt niet vaak voor, als het al gebeurd gaat het door het wapperen met biljetten, best wel geinig. Ik afgelopen vrijdag nog samen met Christina een uitgebreide keukeninspectie heb uitgevoerdij geloofde niet dat dat kon dus het eerste beste restaurant naar binnen en de inspectie uitgevoerd, daar ik al ervaring had ging ik gelijk aan de televisie serie in nederland te werk. Diepviessers open en comentaar leveren op de vuile rubbers, geen data op het vlees of soort vlees , geen temp meetpunt aanwezig en veel ijsafzetting, ik geef mijn commentaar aan de ober die meegegaan is, hij klets in het portugees terug.Ik complimenteer hem op de scheiding van vlees en vis. In een ooghoek zie ik dat vliegen worden weg gewapperd, vlees wordt afgedekt fornuis wordt schoongeveegd en pannen worden schoongemaakt op aanwijzingen van mijn ober, prachtig het werkt. Ik constateer een diepvries waarvan de stekker niet ingestoken is, ik laat hem openen en prik in de inhoud , allemaal zacht, ik vraag om opheldering en de ober steekt een heel verhaal af, ik accepteer geen smoesjes en vertel hem dat. Christina barst in lachen uit van het toneelspel, tijd om te stoppen. We beanken de ober en ik zeg hem dat hij geen sticker krijgt en dat ik de volgende keer verbetering wil zien, hij blijft naar mij lachen. Hij krijgt een score 6 hebben we besloten na overleg.
Het snorkelen was toch een hele belevenis, je gaat voor de duur van ongeveer 3.5 uur door een rivier die op sommige plaatsen maar 30 cm diep is, je laat je met de stroom mee voeren en je hoeft dus niet te zwemmen , sterker nog dit mag ook niet om beschadiging van de flora en fauna te voorkomen. In het begin had ik veel moeite met het snorkelen, foto´s maken en in balance blijven. Als je eenmaal overdwars komt te liggen stuiter je tegen alle rotspartijen aan. Ik heb dus flink wat schade opgelopen, Fonita ging als een waterrat door het water, maar was super mooi. We hebben de dag afgesloten met een bezoek aan een vogelpark in een krater, heel mooi maar we waren beiden te moe om er echt van te genieten. Fonita komt net zeggen dat ze de nagelstudio induikt , ik ga kijken voor een massage. Tipgeld is hier trouwens heel vrijblijvend , er niemand die zich opdrinkt of zijn hand ophoudt, ze blijven allemaal heel beleefd . Ik geef meestal 1 reais afhankelijk van de service. De prive taxichauffeur die we hadden gaven we door een misverstand 20 reais, hij had de hele dag met ons vieren rond getoerd en wilde 2.5 per man geven. Het was helemaal gelukkig en zwaaiden ons na, och ja hij had het ook verdiend.
Nogmaals leuk dat jullie meelezen en wij verheugen ons ook ierdere keer weer op jullie commentaar, we willen ook zeveel moeglijk deze reis met jullie delen. Manaus hebben we het gevoel moet een geweldige ervaring zijn, FOrtaleza wordt waarschijnlijk zoals Sao-Paulo en Rio , feesten, is een mooie afsluiting dan. Zonnen doen we niet, geen tijd voor en veels te warm. Momenteel regent het in Brasil maar het is wel lekker warm, de tijd is om en denk dat ik voorlopig weer even bij verteld ben. Groetjes van ons

Dit is onze nieuwe bestemming voor de komende 5 nachten http://www.tiwaamazone.nl/index.htm

  • 27 November 2008 - 17:56

    Henriette Bakkers:

    haallo peter en fonnie,
    met veel plezier en nieuwsgierigheid lees ik elke dag jullie verslagjes,prachtig!
    geniet er met volle teugen van !!!!
    heel veel groetjes uit geleenxxJET

  • 27 November 2008 - 18:16

    Anita:

    wat een belevenissen...allemaal onthouden hoor. geniet maar fijn en komen nog enkele weken.
    groetjes x anita

  • 27 November 2008 - 20:03

    Dory:

    Lieve FonPe,De afgelopen week heeft het hier gesneeuwd!!!!Het is koud en nat. ik geniet van jullie verhalen en ben visueel ingesteld. ik probeer me in jullie situatie in te leven, maar het lukt niet. Hoe kan dat??? Lieve mensen geniet van de reis en ook van elkaar dikke knuf van Doke

  • 28 November 2008 - 12:52

    Jolanda:

    Hoi Hoi... ik telkens op werk ff bijleze :) das iedere keer weer leuk.Keuke controlle .... had je wel graag ff wille zien ! haha.... Geloof Dolf kreeg geen hap meer doen zijn keel, zit hier al altijd na twee dagen aan de appelmoes potjes te ruiken, zet er zelfs soms een datum op om te kijken hoe lang ze al open zijn !!! jaja rare jonge af en toe.. haha..
    Jullie komende verblijf (je)... tja, wat zalk zegge... Sneu hoor, dat jullie daaaar 5 nachten moeten blijven !! :) Foto#s is inderdaad eg leuk, dan kan je een beetje beter voorstelling maken he.Alleen dat Helmpje van Fon... tja wat zal zegge... stond eeeenig...hahaha.... Nou ik weer ff aon de geng ( tja baas stond achter me wou pakketje verstuurd, heb gezegd dat t'ie ma ff moest wachten hoor... pfff eerst ff aftype, koffie.....dan wel weer werken hoor.... :) )Jullie fijne tijd nog en tot hoors ! Gruß Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fonnie en Peter

Nadat wij 3 Braziliaanse studenten in ons gezin hebben opgevangen, wilden we wel eens kennismaken met de cultuur en het land waar onze "pleegdochters" vandaan komen.En natuurlijk om eens met z'n 2 tjes lekker op vakantie te gaan.

Actief sinds 19 Juli 2008
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 88310

Voorgaande reizen:

28 Juni 2013 - 18 Juli 2013

Wisconsin Amerika en rondreis Canada

21 September 2009 - 13 Oktober 2009

Terug naar Brazilie

12 November 2008 - 12 December 2008

Rondreis Brazilie 2008

Landen bezocht: