Manaus stad-1 - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Fonnie en Peter Cuijpers - WaarBenJij.nu Manaus stad-1 - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Fonnie en Peter Cuijpers - WaarBenJij.nu

Manaus stad-1

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Fonnie en Peter

01 December 2008 | Brazilië, Manaus

maandag 14:00, Om 08:00 liepen we al door stad, alles hier is downtown. We zijn richting de haven gelopen en dan kom je door het centrum. Het stinkt hier verschrikkelijk, het is ontzettend benauwd iedereen loopt met zweetplekken rond, ik ook.In de buurt van de haven gekomen gaan we een markthal binnen, hiet wordt dagelijks vlees,vis,groenten en fruit verhandeld. Het is er ontzettend smerig en alles is heel dicht op elkaar gebouwd, we besluiten er niets te proeven of te kopen. We lopen nog wat verder de stad in en komen weer de de dames van plezier tegen. Het is niet normaal hoeveel prostitutie hier wordt bedreven, we proberen de wijuk uit te komen maar dat valt tegen, alles lijkt op elkaar. Fonnie voelt zich niet op haar gemak en we besluiten dan ook om niet meer buiten het centrum te gaan. Het is heel vreemd maar als je ook maar een blok van het centrum verwijderd bent loop je gelijk downtown in en geloof mij dit voelt niet pluis. Ik heb erg veel sjans als ik door het winkelcentrum loop, leuke meisjes komen naast je lopen en kijken je diep in de ogen, gelijktijdig duwen ze je hun winkel binnen om je dan te blijven volgen als je eigen schaduw. De winkels zijn vol met meisjes die elke klant persoonlijk begeleiden en niet meer loslaten. Ik koop een T-shirt en ze komt mij persoonlijk bedanken gevolgd door highfive, ze heeft haar provisie binnen. Alles buiten de electronica is spotgoedkoop, je kunt voor enkele euro´s leuke kleding kopen, zelfde geldt voor de schoenen. Wij kopen verder niets doen we wel in Fortaleza. Nadat Manaus zijn rubberindustrie had verloren aan Maleisie (rubber bomen zijn gestoleen uit brazilie en overgebracht naar Azie, goedkoper) is hier een taxfree industrie ontstaan , namen als Philips, Shell, Nestle en andere grote ondernemingen zijn toen naar hier getrokken,. Het gevolg daarvan was dat er massale boskap heeft plaats gevonden in en rond Manaus om de trek van arme mensen naar de stad te kunnen huisvestigen. De stad is zo sterk verpauperd en smerig dat de middenklasse in het weekend de stad verlaat waardoor er helemaal niets te doen is in het weekend. We zijn zo net nog het operahuis gaan bezichtigen, we hadden een engelse gids en ze wist veel over de stad te vertellen. Ook zij wil weg, niet alleen vanwege het klimaat maar ook vanwege de enorme vervuiling. Vanavond is er een optreden in het operahuis, ik wil even luisteren naar de akoestiek, moet geweldig zijn. We zijn aan het twijfelen of we chinees gaan eten 1 euro per 100 gram of dat we even wachten of Marcello (van het vliegtuig) ons nog belt, dan gaan we met hem eten. Op het moment regent het, en het maakt de stad nog triester. Nee geen stad om terug te komen, wel mooi om mee te maken. gr peter en Fonnie
Nou Dolf dan moet het toch echt slecht weer zijn als je gaat werken aan een BMW bouwpakket

• 01 December 2008 - 20:40

Luciana:

Helloooo Pedro e Fonita.
    WEL just one day than you here.
    We are very anxiosly.

big kissss!

• 02 December 2008 - 11:03

Nadieh:

Hey moeke en pake,

Ik vind het toch zó leuk om jullie berichten te lezen. Kijk er iedere keer weer naar uit. Altijd in de trein ff mijn email checken met als gevolg dat ik 20 min(zeeer kleine lettertjes) wat lachend en giegelend naar een schermpje zit te kijken. Maar tot nu toe nog geen vreemde reacties van medereizigers gekregen :D

Nou hou vol en geniet van alles! Zal ik dat op school ook proberen,, heb namelijk net weer een heerlijke les van de o zo vervelende man gehad, nou beter kan het toch niet! En heb volgende week dinsdag functioneringsgesprek (ja mam, heb het voor mekaar gekregen door wat feiten op te sommen) om 8 uur en daarna om 13 uur mijn volgende les! Ik kan niet wachten op dit leuke avontuur!
    (voor de rest amuseer ik me goed op school hoor)
    xx

• 02 December 2008 - 19:48

Maarten:

Wat is er in Manaus toch met kerst mis? Pierig boompje en rasta Claus. De dames van plezier hebben niets aan de ogen Peter. Ze zien een knappe, rijke Europeaan (helaas al voorzien). Fonnie let op je vent, als jij het niet doet, doen de Braziliaanse schonen het wel. Peter heb je er foto's van, krijgen wij het wat warmer hier.
    Prachtig wat jullie zien en ervaren. Je krijgt een bredere kijk op de wereld.